W celu prawidłowego zaksięgowania dokumentu zakupu dotyczącego transakcji wewnątrzwspónotowego nabycia towarów WNT należy:
- wprowadzić dokument do systemu za pomocą funkcji "Dodaj koszt".
W dokumencie nie wprowadzamy krajowej stawki podatku VAT, gdyż tą określamy w kategorii księgowej przypisanej do dokumentu.
- utworzyć i przypisać do dokumentu odpowiednią kategorię księgową.
Aby dodać kategorię księgową należy:
1. Wejść w Dane i ustawienia > Ustawienia księgowe > Kategorie i kliknąć Dodaj kategorię.
2. Następnie w oknie dodawania kategorii należy określić m.in: jej nazwę, typ (Koszty), metodę rozliczenia VAT.
W pozycji "odliczenie VAT" należy wybrać "wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów" oraz z listy rozwijanej "stawka VAT" wybrać właściwą krajową stawkę podatku VAT.
W ten sposób zapisaną kategorię księgową należy przypisać do dokumentu na etapie jego księgowania w widoku Księgowość > Księgowanie dokumentów > Księguj koszty.